fbpx

ALIMENTATIA COPIILOR IN CONCEDIU LA MARE

Parents don’t really go on vacation! They just take care of their kids in a different city”
(Parintii nu prea pleaca in vacanta. Ei doar au grija de copiii lor intr-un alt oras!”)

Anonim

Imi amintesc ca am citit amuzata acest text dar in realitate chiar si sub forma de gluma prezinta un adevar cat de poate de actual!

Pentru copii, vacanta de vara reprezinta cel mai mare prilej de bucurie si mai ales perioada concediilor cand si parintii devin relaxati si au obiceiul sa treaca cu vederea/sa inchida ochii pentru orice pofta sau tentatie nesanatoasa solicitata. Pentru parinti in schimb concediul cu copii nu prea inseamna relaxare in schimb experientele, bucuria si calitatea momentelor petrecute impreuna sunt net superioare grijilor! Ce se intampla cand apare prea multa „relaxare” din partea parintilor?

RELAXAREA sau RASFATUL vine cu un pret chiar daca in prima faza toata lumea este fericita!

  • Copiii beau/mananca ce vor iar nivelul de energie devine incontrolabil si atunci apare inevitabilul
  • Se trezesc prea tarziu, se pierde intervalul perfect(08:10:00 am) de expunere la soare indicat pentru sinteza de vitamina D dar si pentru evitarea radiatilor ultraviolete(11:00-16:00), devin scanciti/mofturosi;
  • Creste riscul unei mici alergii sau toxiinfectie alimentara si bineinteles nu se stie de unde datorita atator exceptii facute;
  • Deshidratare, arsuri solare sau insolatie pentru ca s-a stat mult prea mult in apa si nu s-a mai tinut cont de factorul de protectie cand soarele ardea din plin;

Daca scenariul de sus va este cunoscut, atunci va invit sa cititi tot articolul pentru a descoperi sfaturi si mici tips-uri de a petrece un concediu relaxat alaturi de copiii mai mari de 4 anisori.

Cand vine vorba de conduita alimentara PARINTII sunt principalii responsabili iar copilul, daca nu este educat in spiritul unei alimentatii corecte nu va sti niciodata ca ceea ce consuma poate deveni daunator pentru sanatate. Responsabilitatea o au parintii, pentru a-i construi un meniu cat mai sanatos si mai diversificat chiar si in concediu!

Am scris acest articol pentru parintii cu copii mai mari de 4 ani, pentru ca, de cele mai multe ori, apare tendinta sa nu mai existe asa multe griji/temeri vis-a-vis de alimentatie, comparativ cu perioada 1-3 ani cand atentia/grija este mult mai ridicata pentru diversificare si modul de hranire.

Chiar daca in concediu sunt permise unele/multe exceptii fata de alimentatia si programul de mese obisnuit de acasa, nu trebuie pierduta din vedere alimentatia echilibrata. Altfel, multi copii (valabil si pentru adulti) risca sa revina din concediu cu cateva kilograme in plus.

Deci, ce trebuie facut pentru a petrece concediul frumos si armonios, pastrand o alimentatie echilibrata si adecvata?

Sfaturi pentru mese fericite in vacantele cu copiii

1.Pastreaza sau creeaza Rutina de somn
Somnul este o nevoie fizologica de baza, asemenea setei si foamei, fara de care nu putem exista.Ca regula generala, daca ne trezim obositi si simtim pe parcursul zilei o nevoie puternica de a dormi, este evident ca nu dormim suficient. 
De cat somn au nevoie copiii?
Un sugar 4-12 luni : 12-16 ore de somn/zi( inclusiv somnul din timpul zilei);
Anteprescolar 1-2 ani : 10-14 ore de somn/zi( inclusiv somnul din timpul zilei);
Prescolar 3-5 ani : 10-13 ore/zi (inclusiv somnul de dupa amiaza);
Scolar 6-12 ani: 9-12 ore
Adolescent 13-18 ani: 8-10 ore/zi

Lipsa de somn modifica activitatea in anumite parti ale creierului, ingreunand procesul de luare a deciziilor, de gestionare a emotiilor si comportamentului, precum si capacitatea de a face fata schimbarilor.

Copiii si adolescentii cu deficit de somn pot avea probleme in relationarea cu persoanele din jur. Ei pot fi nervosi si impulsivi, pot avea modificari ale dispozitiei, pot fi tristi sau deprimati sau lipsiti de motivatie. 

  1. Hidratarea cea de toate zilele

Cantitatea zilnica de apa de care are nevoie un copil depinde de factori precum varsta, greutatea si sexul. Temperatura aerului, umiditatea, nivelul de activitate si sanatatea generală a unei persoane influenteaza si nevoile zilnice de apa.
Cata apa trebuie sa bem?
ADULT: 30-35ml/kg corp
COPIL: 50-55ml/kg corp

Apa se bea cu inghitituri mici constant pe tot parcursul zilei si hidratarea se poate face cu apa plata sau apa plata combinata cu apa minerala, apa de cocos, limonada.
Nu uitati: Sucurile racoritoare la doza si pline de zahar nu potolesc senzatia de sete si nu hidrateaza!

  1. Mentinerea unui program de mese ( mic dejun/pranz/cina)
    Perioada copilariei, perioada in care procesele de crestere si dezvoltare inregistreaza ritmuri diferite, implica nevoi nutritionale specifice, inclusiv nivelul caloric si structura alimentatiei.
    Regulile alimentatiei sanatoase se aplica si in vacanta sau concediu iar respectarea celor trei mese principale pe zi au un impact pozitiv in preventia obezitatii. In acest fel se incurajeaza stilul de viata sanatos, atmosfera calda si placuta.
    Copiii au nevoie de 3 mese pe zi si de 1 pana la 3 gustari (dimineata, dupa-amiaza si eventual inainte de culcare). Gustarile sanatoase sunt la fel de importante ca si mancarea.

  1. Familia in jurul mesei
    Masa este dupa parerea mea si nu numai, cel mai important moment al zilei in programul oricarei familii.
    Educatia copilului nu presupune numai scoala. Educatia inseamna tot ce invata si de la tine, parintele, modelul principal dupa care se ghideaza.
    Daca vrei sa afli adevarul despre o familie, aseaza-i pe toti in jurul mesei.
    Vei observa cum mananca, ce mananca, ce vorbesc, cat vorbesc si cum vorbesc unii cu altii.
    Excesele culinare sau schimbarea prea bruscă a meniului pot duce la balonare, stari de rau si un plus de kilograme, lucruri pe care ne dorim sa le evitam în vacanta.

  1. Asadar, sa vorbim despre un meniu de vacantă care este atat permisiv cat si sanatos. Meniul in concediu
    Mic dejun-ul
    Prima masa a zilei poate fi diferita de la copil la copil, mai ales in concediu. Tineti cont intotdeauna de preferintele lui principale, de acasa si de locul unde ati rezervat!

  • Daca exista bufet suedez, il puteti ajuta sa isi aleaga 1 ou ochi sau omleta alaturi de fructe proaspete si legume crude.
    Sau
  • 1 iaurt natural + cereale integrale+ fructe si 1 lingurita de miere de albine
  • Partea pozitiva la bufetul suedez este ca diversitatea e foarte mare si puteti sa il invatati pe copil mergand alaturi de el, combinatii sanatoase care sa ii ofere un start bun de energie pentru intreaga zi.
  • Trebuie evitat in schimb supraaglomerarea farfuriei si a stomacului la prima ora, chiar daca avem multe optiuni, pentru a nu trece in extrema cealalta.
  • Daca in schimb, mergem la o taverna simpla sau ne place sa ne rasfatam cu micul dejun pe plaja, atunci putem alege: 1 iaurt de baut alaturi de 1 placinta cu branza sarata sau un sandwich cu sunca, cascaval, rosie si salata verde cu un fresh de portocale.

Trebuie tinut cont si de ora si de programul copilului, cand a adormit si cand s-a trezit! De regula copiii sunt matinali, ei abia asteapta sa se joace in mare, in valuri si in nisip asa ca puteti negocia fericiti cu un mic dejun ca acasa intre orele 08-09:30!

Pranzul
Incercati sa evitati meniurile pentru copii ale restaurantelor care au așa ceva, pentru ca au in general snitele si cartofi prajiti in cantitati mai mici ( cele mai putin nutritive preparate din meniu).

Niciodata nu am inteles de ce meniul copiilor contine numai alimente prajite, pizza sau paste, nimic nutritiv aproape.
Incurajati copiii sa incerce feluri noi de mancare si „sacrificati-va” comandand o varianta de back-up pentru cazul in care va trebui sa faceti schimb de farfurii.

-Pestele la gratar este o optiune foarte buna si acceptata usor de copii. Daca este insotit de legume sau de o salata cu atat mai bine! Precizati chelnerului ca preparatul este pentru copii pentru a va asigura ca primiti peste cat mai proaspat;
Frigarui de pui sau porc cu orez si salata mixta alaturi de castraveti/rosii.
Paste bolognese/ paste cu legume si fructe de mare( daca este mai mare copilul si nu are alergii)
Daca nu puteti evita cartofii prajiti atunci incercati sa pastrati o regula si anume sa aleaga odata la doua zile si nu in fiecare zi sau la fiecare masa.
Supele crema sau ciorbitele nu ar trebui evitate ci consumate macar de doua ori pe saptamana.

Cina
Cina reprezinta ultima masa a zilei si trebuie servita cu cel putin 3 ore inainte de culcare. Nu trebuie sa fie consistenta si consta in alimente usor digerabile. La cina copilul va manca doar un singur fel de mancare.
Indicate sunt carnea slaba de pui, curcan sau peste, dar si lactatele moi. Pentru a acoperi intregul spectru de nutrienti, proteinele trebuie sa fie insotite de legume, dar si de o mica portie de carbohidrati complecsi, precum pastele integrale, orezul, mazarea sau chiar painea integrala.
Nu ii dati sa manance acelasi fel de mancare ca la pranz! Astfel, alimentatia copilului va fi variata si nu va fi monotona.
Nu ii dati copilului sa manance seara alimente grase sau prajeli care pot sa ii cada greu la stomac.
De asemnea, evitati sa ii dati dulciuri, deoarece ii vor creste energia si ii vor perturba somnul.
Limitati desertul la 1-2 portii pe zi, sau mai putin daca aveti copii cu probleme de greutate sau mai „pufosi”.

Gustarile
Ei aici e aici! Cea mai mare tentatie! 🙂
Suc inghetat/ Prajituri/ Porumb fiert sau copt/Clatite/Inghetata/Vata pe bat/gogosi umplute cu ciocolata si cate si mai cate pot exista! ( de regula asta vad prima data copiii cand e vorba de tentatii) dar noi parintii putem accepta asta ca exceptii desigur.
  In mod normal, pe parcursul unei zile copilul ar trebui sa primeasca doua gustari. Una intre micul dejun si masa de pranz, iar cea de-a doua intre pranz si cina.
Alternative : felii de pepene rosu sau frigarui de fructe cu branza
Inghetata doar din fructe
Popcorn simplu nu foarte sarat
Cirese /caise /mere/banane

Bastonase de legume sarate

  • Evitati sa le dati copiilor inainte de masa dulciuri/prajituri/covrigi/patiserie sau alte gustari pentru ca evident nu vor mai manca felul principal. Intre gustare si masa principala ar trebui sa existe un repaus digestiv de 2-3 ore.

CONCLUZIE

Sper ca sfaturile oferite in articol vor fi binevenite pentru parintii sau bunicii care urmeaza sa petreaca vacanta impreuna cu copiii la mare, pe plaja. Vara, vacanta de vara si mai ales concediile petrecute in familie ar trebui sa fie despre un echilibru intre joaca, invatare, alimentatie sanatoasa si odihna!

Cum ar fi daca?

Cum ar fi sa incepem de astazi toti parintii sa ne gandim la vacanta de vara ca la un instrument sau oportunitate in care prin activitatile distractive, concedii si alimentatie sanatoasa ii pregatim pe copii mental, fizic si emotional pentru anul scolar care urmeaza?

Vacanta frumoasa si daca aveti idei pentru mese sanatoase cu copiii in concediu la mare, le astept cu drag in comentarii!

Articol scris de Manuela Vasiliu
Nutritionist & LifeCoach at NutryManu
Bibliografie: https://health.clevelandclinic.org/creating-a-healthy-summer-meal-and-snack-plan-for-kids/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6696461/

2 thoughts on “ALIMENTATIA COPIILOR IN CONCEDIU LA MARE”

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

×

Aici poți povesti cu NutyManu.

×